Kamera ve scéně

Tato stránka demonstruje fungování kamery ve scéně. První okno vykresluje umístění a orientaci kamery, průmětnu a jeden objekt ve scéně. Druhé okno ukazuje pohled kamery skrze průmětnu, tedy to, co kamera „vidí“.

V prvním okně je možné dá všemi objekty hýbat, tedy kamerou, cílem kamery i objektem. Změny se promítnou do druhé scény, která není interaktivní. Pro posun objektů v prvním okněně je nutné myší zaškrtnout checkbox „Posun objektů“ nebo stisknout klávesu „q“. Kamerou a cílem kamery lze pohnout pouze myší, objektem ve scéně se dá rotovat nebo měnit jeho velikost.
Pro změnu operací nad objektem je nutné stisknout následující klávesy:
t – posun (translate)
r – rotace (rotate)
s – změna velikost (scale)

Ve scénách je možné zároveň nepřímo měnit Field of View (FOV), respektive vzdálenost kamery od průmětny, a to zadáním hodnoty 1 až 10 do pole „Vzdálenost kamery“ nebo nastavením hodnoty na posuvníku. Při hodnotě 1 je kamera průmětně nejblíže, při hodnotě 10 nejdále.

Kamerou je možné rotovat okolo její optické osy. K tomuto účelu slouží pole a posuvník „Rotace kamery“. Při nastavení hodnoty v rozsahu 0 až 360 se kamera rotuje o daný úhel.

V první scéně je pomocně indikováno FOV, tedy oblast, která je viditelná v druhé scéně skrze průmětnu. Toto zobrazení je možné deaktivovat checkboxy „FOV přímky“ a „FOV plochy“.

Perspektivní promítání bodů na průmětnu je počítáno pomocí matice kamery a matice projekce. První matice v podstatě transformuje „svět“ tak, aby kamera virtuálně ležela v počátku souřadnic. Druhá matice se stará o provedení perspektivy. Finální převod z homogenních na kartézské souřadnice není do aplikace zahrnut.

Matice Kamery

Matice Projekce

Finální Matice

Manipulace s Objekty

Rotace Kamery

FOV Přímky

FOV Plochy

Vzdálenost kamery (FOV)

Pohled na scénu

Pohled přes průmětnu


(c) 2021 Jan Morávek, Pavel Rajmic, Ústav telekomunikací, FEKT, VUT v Brně