Geometrické transformace ve 3D

Aplet demonstruje afinní geometrické transformace objektů. Transformace jsou určeny prvky matic. Dílčí transformace se mezi sebou násobí a tím vzniká finální transformační matice.

Jednotlivé transformace je možné nastavit v připravených polích Matice A1 až Matice A6. Matice jsou na počátku nastaveny jako „Identita“, tedy jako matice, která objekt ponechá tak jak je. U každé matice je možné vybírat z předpřipravených nastavení nebo naopak zadat své vlastní hodnoty. V případě rotace je nutné zadávat hodnotu po výpočtu goniometrické funkce (přednastavená hodnota je již korektně předpočítána).

Po kliknutí na „Transformuj“ jsou jednotlivé transformační matice vynásobeny a zobrazeny ve Finální matici. Ta je aplikována na objekt ve scéně (násobením zleva vektoru čtyřrozměrných, homogenních souřadnic). Finální matice není editovatelná. Po aplikování transformační matice je zároveň v zelené barvě vidět i stav objektu před transformací.

Je možné vybírat z přednastavených objektů v rozbalovacím menu nad Finální maticí. Při kliknutí na „Restart scény“ se ve scéně smažou současné objekty a vybraný se umístí do počátku souřadnic. Zároveň je restartována kamera.

Matice A1

Matice A2

Matice A3

Matice A4

Matice A5

Matice A6

Finální matice A = A1·A2·A3·A4·A5·A6


(c) 2021 Jan Morávek, Pavel Rajmic, Ústav telekomunikací, FEKT, VUT v Brně